Дистанційне навчання 10 клас

 Дистанційне навчання

21.11.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
«Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». Гротескні образи. Викривальний зміст твору. Символіка".

1. Опрацювати літературні картки.
2. Ключові елементи сюжету повісті.
3. Аналізуємо повість-казку "Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер".

4. Мотиви твору.
5. Протиставлення філістерів та ентузіастів.
6. Аналіз образу Цахеса.


7. Викривальний зміст твору.

Гротескні образи. Викривальний зміст твору

       Повість-казка «Крихітка Цахес...» насичена образами-гротесками, гротескними ситуаціями. Вона є узагальненим образом сучасної письменникові німецької дійсності. Гротескним є карликове князівство Керепес, у якому розігрується дія, гротескні князі Пафнутій і Барсануф, їхній двір і бюрократія, гротескна також політика країни.                                                                                                                                                                 «Перше ніж розпочнемо освіту, себто перше ніж вирубаємо навколишні ліси, зробимо річку судноплавною, розведемо картоплю, полагодимо школи, понасаджуємо тополь і акацій, молодь навчимо співати на два голоси вранішніх та вечірніх пісень, прокладемо дороги й накажемо прищепити віспу, треба буде вигнати з країни всіх людей небезпечних настроїв, що самі не слухаються розуму й інших зводять з глузду своїми витребеньками.               ...А крилатим коням ми обріжемо крила, поставимо на годівлю в стайні, які запровадимо разом з освітою, і спробуємо таким чином одомашнити їх і перетворити на корисних тварин» (переклад С. Й. Сакидона).                                                                                                Такі методи нагадують відомі грандіозні експерименти з перебудови суспільства й сам тоталітарний режим минулого століття.                                                                                                  Світ філістерів Гофман викривав за допомогою іронії та їдкої сатири. Згадаймо невігластво мешканців князівства й те, якими методами вони боролися із феями та чарівниками.

Символіка повісті

Двоплановість твору Е. Т. А. Гофмана «Крихітка Цахес, на прізвисько Циннобер» підкреслюється й суцільною символікою, символічними образами.                                               Золоті волосинки, якими наділила Цахеса фея, наводять на думку, що автор має на увазі золото, гроші та їхню владу над людьми й суспільством.                                                              «Феномен Цахеса» полягає в тому, що одні люди можуть відбирати в інших людей їхні працю й таланти та ставати в їхній свідомості не тими, ким вони є насправді. Під магічною дією цих золотих волосинок люди не бачать справжнього Цахеса, він їм видається красенем, уособленням розуму й талантів.                                                                                          Водночас магія цих волосинок віднімає у людей і переносить на Цахеса не тільки результати їхньої праці й зусиль, а також їхні кращі риси й таланти.                                       Навіть не завершивши університетського курсу, Цахес стає чиновником з важливих доручень і робить блискучу кар’єру — його призначають першим міністром у князя Барсануфа.                                                                                                                                                     Уособленням філістерів є власне Циннобер, а Бальтазар представляє ентузіастів.
8. Домашнє завдання: 1- подивитися художній фільм "Зачарований Цинобер"
                                        2-опрацювати завдання на с.53; 
                                        3-підготуватися до самостійної роботи за твором Гофмана "Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер".

Дистанційне навчання

14.11.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Специфіка переходу від романтизму до реалізму. Німеччина. Романтизм у Німеччині. Е. Т. А. Гофман як представник гротескної течії романтизму. Віхи мистецького шляху. ТЛ Гротеск, фантастика, соціальна сатира".

1. Опрацювати відеопрезентацію "Романтизм у Німеччині. Гротескна течія романтизму".
2. Подивитися освітній відеоролік  "Гофман".
 3. Опрацювати інформаційні картки.
4. Прослухати скорочено твір Гофмана "Малюк Цахес на прізвисько Циннобер".
5. Домашнє завдання: опрацювати с. 46-52 підручника.

Дистанційне навчання

24.10.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Контрольний твір №1 за трагедією Вільяма Шекспіра «Гамлет»".

Теми твору (за вибором):

1.     Вічні проблеми добра і зла в трагедії В. Шекспіра «Гамлет».
2.     Монолог «Бути чи не бути?» - пік роздумів і сумнівів Гамлета.
3.     Філософська глибина та гуманістична наснага трагедії Шекспіра «Гамлет».
4.     Гамлет – ідеальний герой свого часу.
5.     Вічність проблем трагедії «Гамлет», або чим близький Гамлет сучасній людині?

Дистанційне навчання

17.10.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Розвиток мовлення №1 (у). Гамлет – вічний образ світової літератури. Багатогранність шекспірівських характерів. ТЛ. Вічний образ, трагедія".

1. Подивитися експрес-урок: "Гамлет".

2. Аналіз трагедії Вільяма Шекспіра "Гамлет".

3. Гамлет – вічний образ світової літератури.

4. Прослухати монолог Гамлета "Бути чи не бути".

5.  ТО ЧОМУ Ж ВАГАЄТЬСЯ ГАМЛЕТ?

• вагання принца зумовлені спочатку тим, що йому бракує переконливих доказів провини Клавдія, а потім він просто не має змоги реалізувати план своєї помсти;

• принц наділений унікальним даром філософського мислення, і саме це заважає йому діяти швидко й рішуче;

• Гамлет є «типовим вичікувачем», який нічого не робить для створення належних умов реалізації власних планів, а лише чекає, допоки жертва припуститься помилки й дасть привід для відкритої помсти;

• Гамлет перебуває в полоні власних емоцій, які він не спроможний вилити в конкретні дії;

• головний герой не поспішає з помстою, оскільки протягом усієї п’єси його роздирають сумніви стосовно того, ким насправді є Привид — духом померлого батька чи дияволом, який намагається спокусити принца й занапастити його душу.

ЧИ МОЖНА ГАМЛЕТА ВВАЖАТИ БЕЗДІЯЛЬНИМ?

«...трагедія Шекспіра зображає складний характер у його розвитку. Гамлет протягом дії виявляє то силу, то слабкість. Ми бачимо його таким, що вагається, і таким, що діє рішуче. З початку й до кінця він є чесною людиною, яка дає собі звіт у своїй поведінці й шукає правильний шлях у життєвій боротьбі. Як ми бачили, шлях цей був для нього важким, пов’язаним з болісними душевними переживаннями і втратами, бо йому довелось відмовитися від коханої. Однак перед нами не розслаблена людина, а герой, наділений справжньою мужністю, яка й допомогла йому пройти через всі випробування з честю.

Не є Гамлет і бездіяльною людиною. Хіба можна назвати бездіяльністю духовні пошуки героя? Адже думка теж є формою людської активності, і цією здатністю Гамлет, як ми знаємо, наділений особливо великою мірою. Проте ми не хочемо цим сказати, що активність Гамлета відбувається лише в інтелектуальній сфері, він діє неперервно. Кожне його зіткнення з іншими особами, за винятком Гораціо, є поєдинком поглядів і почуттів.

Нарешті, Гамлет діє і в самому прямому сенсі слова. Можна лише дивуватися тому, що він заслужив славу людини, не здатної до дії. Адже він на наших очах убиває Полонія, відправляє на вірну смерть Розенкранца й Гільденстерна, перемагає в поєдинку Лаерта і знищує Клавдія...

Хоча ми бачимо, що Гамлет здійснив більше вбивств, ніж його ворог Клавдій, тим не менше, зазвичай, ніхто цього не помічає і не бере до уваги. Нас самих більше цікавить і бентежить те, що думає Гамлет, ніж те, що він робить, і тому не помічаємо діяльного характеру героя. Майстерність Шекспіра в тому й виявляється, що він спрямовує нашу увагу не стільки на зовнішні події, скільки на душевні переживання героя, а вони сповнені трагізму.

Трагедія полягає для Гамлета не лише в тому, що світ жахливий, а й у тому, що він повинен кинутися в пучину зла для того, щоб боротися з ним. Він усвідомлює, що сам далекий від досконалості, і, справді, його поведінка виявляє, що зло, яке панує в житті, якоюсь мірою заплямовує і його. Трагічна іронія життєвих обставин приводить Гамлета до того, що він, той, хто виступає месником за вбитого батька, сам теж убиває батька Лаерта й Офелії, і син Полонія мститься йому».

У ЧОМУ Ж ПОЛЯГАЄ НОВАТОРСТВО ШЕКСПІРОВОЇ ТРАГЕДІЇ?

«Важливо підкреслити принципово новаторський характер Шекспірового «Гамлета», який і своєю проблематикою, і типом героя відкривав далекі перспективи новочасної європейської літератури. Взявши старовинний сюжет про кровну помсту, Шекспір наповнив його цілком новим змістом, проблематикою, яка стане стрижневою для самосвідомості європейської інтелігенції нового часу, особливо ХІХ-ХХ ст., чим, на нашу думку, теж неабиякою мірою пояснюється феноменальний резонанс трагедії у віках. Епічний сюжет-фабула перетворюється в Шекспіра на сюжет-ситуацію, який уже засновується не на вчинку героя, а сам цей вчинок, убивство узурпатора Клавдія, перенесено в кінець твору й зображено як випадковість, ніяк не виділену в стрімкому потоці подій. Воднораз сюжет про данського принца перетворюється на трагедію свідомості мислячої людини, яка осягає істину життя, перед якою дедалі глибше розкривається фальш і ницість світу, що її оточує. У цьому й полягає принципове новаторство Шекспірової трагедії, яка піднімає конфлікти й колізії, що стануть визначальними в літературі пізніших епох».

6. Образи персонажів трагедії. 
7. Висновки.
8. Домашнє завдання: опрацювати по підручнику с. 35-44; 
переглянути відео "В. Шекспір "Гамлет". Аналіз твору" і виписати з нього в зошити значення "вічного образу" Гамлета та висновки.

Дистанційне навчання

10.10.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Здобутки драматургії В. Шекспіра. Філософські та моральні проблеми в трагедії «Гамлет». Провідні мотиви твору".

1. Переглянути освітній відеоролік "Вільям Шекспір".

2. Опрацювати інформаційні картки.
3. Подивитися буктрейлер до п'єси В. Шекспіра "Гамлет".
4. Філософські та моральні проблеми в трагедії «Гамлет». Провідні мотиви твору.
5. Прослухати аудіокнигу "Гамлет" (скорочено).
6. Домашнє завдання: по підручнику опрацювати с. 25-28; подивитися фільм "Гамлет"

 Дистанційне навчання

03.10.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Концепція світу й людини. Алегоричний зміст образів та епізодів. Жанрова своєрідність твору".

1. Опрацювати інформаційні картки.
2. Переглянути відео "Паоло і Франческа".
3. Аналіз 5 пісні "Франческа і Паоло".
4. Висновки.
5. Домашнє завдання: по підручнику опрацювати с. 25-28.

Дистанційне навчання

26.09.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Данте Аліґ’єрі (1265 – 1321)Поема «Божественна комедія» як філософсько-художній синтез середньовічної культури й утілення ідей раннього Відродження. Особливості композиції поеми".

1. Подивитися освітній відеоролік "Біографія Данте Аліг'єрі".
2. Опрацювати інформаційні картки "Доба Відродження".
3. Історія створення "Божественної комедії".  Особливості композиції поеми.

4. Частина І. "Пекло".
5. Переглянути відеоролік "Дев'ять кіл пекла".
6. Домашнє завдання: по підручнику прочитати с. 18-22; пісню І с. 23-24.

Дистанційне навчання

19.09.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Уславлення людського розуму, вірності, винахідливості й допитливості. Засудження беззаконня, насильства й несправедливості та самовпевненості й марнославства. Образ Одіссея".

1. Ключові епізоди "Одіссеї".
2. Опрацювати інформаційні картки "Образ Одіссея".
3. Анкета-характеристика Одіссея.

1.     Ім’я 

Одіссей

2. Герой якого тво-ру

Головний герой поеми Гомера «Одіссея»

3.Місце народжен-ня та проживання

Острів-держава  Ітака

4. Батьки   

Лаерт, Антіклея

5.Соціальний статус       

Цар Ітаки

6.Сімейний стан

Одружений, дружина Пенелопа, син Телемах

7. Рід занять

Брав участь у Троянській війні, відзначився там військовою хит-рістю, сміливістю та відвагою

8.Риси характеру

Позитивні: мудрий, сміливий, відважний, рішучий, сильний духом, допитливий, передбачливий, кмітливий, патріот, любить свою сім’ю, дбає про товаришів, чутливий, навіть дещо сентиментальний.

Негативні: хитрий, жадібний, марнославний,    запальний, гнівливий, часто необачний, не дослухається до голосу розуму та порад товаришів, буває навіть жорстоким.

9.Ставлення богів до героя

Афіна підтримує, допомагає; Посейдон ненавидить, перешкоджає поверненню Одіссея додому, прагне помсти за осліплення Поліфема; Зевс переважно безсторонній, зважає лише на прохання інших богів, зокрема Афіни Паллади

10. Ставлення автора

Автор захоплюється своїм героєм, співчуває йому, називає богорівним, однак не ідеалізує, не приховує недоліків

4. "Міфологічні, пригодницькі й побутові елементи в "Одіссеї".

Міфологічні елементи

Пригодницькі елементи

Побутові елементи

    Небожителі — Зевс (Кронід), Афіна Паллада, Посейдон, Гермес.

      Німфи, чарівниці, сирени — Каліпсо, Іно, Кіркея; чудовиська Сцилли та Харибди.

    Розповідь про фраків – ідеальне царство.

   

   Кіклоп Поліфем його з товаришами закрив у печері.

 Зла чарівниця Кіркея перетворила на свиней його військо.

   Одіссей упорався з женихами, які надокучали його дружині Пенелопі.

  

   Зображено батальні сцени, поєдинки героїв, військові звичаї та хитрощі.

   Дізнаємося про побут давніх греків.

   Царівна феаків Навсікая сама їде на берег моря прати білизну, дбає про чистоту одягу всієї родини.

5. Підсумки.

Отже, в «Одіссеї» Гомер створив безсмертний образ Одіссея, воїна, ватажка, мандрівника, патріота, батька, сина, чоловіка, людини сміливої, розумної, винахідливої, допитливої, для якої важливим є покликання жити не лише для себе, а й для народу.                          Головною ідеєю «Одіссеї» є любов до батьківщини та свого роду, заради якої Одіссей здатен на героїчні вчинки, виявляє розум, винахідливість, фізичну та духовну силу й інші якості…                                                                                                                                                    Ця мудра епічна поема вчить правильно приймати рішення, любити і бути відданим своїй батьківщині, своєму роду.  

6.  Домашне завдання.

  • Виконати інтерактивну вправу "Одіссей і циклоп Поліфем".                 https://learningapps.org/display?v=px76i90nn18
  • Скласти сенкан до слову Одіссей
  • Пояснити значення крилатих висловів: одіссея; праця Пенелопи; повернення до Ітаки; циклопічна споруда.

Дистанційне навчання

12.09.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"Стародавня Греція. Етапи й шедеври античності (огляд).
Гомер (приблизно VIII ст. до н. е.). «Одіссея». Міфологічні, пригодницькі й побутові елементи в «Одіссеї»".

1. Опрацювати інформаційні картки.
2. Переглянути відеоролік "Гомерівський епос".
3. Поема "Одіссея".
4. Буктрейлер до поеми Гомера "Одіссея".
5. Домашне завдання.
    Прочитати по підручнику с. 9-17.
    Подивитися фільм    "Одіссей"                                 

   

 Дистанційне навчання

05.09.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"Вступ. Оригінальна і перекладна література в сучасному світі".

Підпишіть робочий зошит за зразком.

Зошит
для робіт із зарубіжної літератури
учня/учениці 10 класу
Роменської ЗОШ І-ІІІ ступенів №11
Роменської міської ради
(прізвище, ім'я в родовому відмінку)
1. Опрацювати інформаційні картки.
2. Робота за методом "Фішбоун".
3. Складання даймонду.
4. Опрацювати підручник на с. 4-8; скласти даймонд до слів "оригінал - переклад".

Дистанційне навчання

27.05.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Підсумковий урок. Література на літо".

Шкільна програма із зарубіжної літератури                                                                                                     11 клас



 Дистанційне навчання

06.05.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література


Тема уроку: "Йоганна Ягелло. «Кава з кардамоном»: синтез підліткової повісті (стосунки в родині, перше кохання) та детективу (розгадування сімейної таємниці)".

1. Опрацювати інформаційні картки.
2. Подивитися буктрейлер до повісті Йоанни Ягелло "Кава з кардамоном".

3. Прочитати повість Йоанни Ягелло "Кава з кардамоном" (скорочено).
Перейти за посиланням https://dovidka.biz.ua/kava-z-kardamonom-skorocheno/

4. Прослухати аудіокнигу  Йоанни Ягелло "Кава з кардамоном" (скорочено).

Дистанційне навчання

22.04.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Розвиток мовлення №4 (у). Мо Янь. «Геній». Гуманістична сутність образу та духовна стійкість героя на шляху до мети. Зміни у сприйманні Цзян Дачжі однокласниками, вплив героя на пробудження їхньої свідомості. Міфологічні алюзії у творі".

1. Опрацювати інформаційні картки.
2. Записати паспорт твору.
3. Визначення проблематики твору Мо Янь (записати в зошити).
4. Висновки.
5. Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи з тем «Перехід до модернізму. Взаємодія символізму та імпресіонізму в ліриці», «Драматургія кінця XIX – початку XX ст.» 

Дистанційне навчання

15.04.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Мо Янь (Гуань Моє, нар. 1955). «Геній». Мо Янь – сучасний китайський письменник, лауреат Нобелівської премії з літератури. «Геній» – історія талановитого юнака, який наполегливо шукає спосіб убезпечення людей від руйнівних землетрусів".

1. Опрацювати інформаційні картки з біографії Мо Яня.


2. Визначення теми, ідеї, проблематики оповідання "Геній".
3. Прочитати оповідання Мо Яня: перейти за посиланням "Геній".
4. Прослухати аудіокнигу "Геній" Мо Яня.
5. Домашнє завдання: розгадати анограми.

Дистанційне навчання

08.04.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Ідея одухотворення життя й відновлення втрачених зв’язків у драмі-феєрії «Синій птах». Особливості розвитку сюжету. Роль фантастики. Символіка образів. Трактування фіналу".

1Згадаємо матеріал минулого уроку.
2. Переглянути матеріал на картках.
3. Перейти за посиланням і виконати завдання
https://wordwall.net/ru/embed/6fb4de376a654cdc9be9e72374d20a53?themeId=1&templateId=3&fbclid=IwAR3HcMZncDT0GUZcTo7EiEM6vAr_dkviOtB6P6ncBEAnnusNuJvfjkyl7XY

4. Опрацюйте зміст карток та виконайте завдання.
5. Записати до зошита послідовність подій, які відбувалися в творі.
6. Опрацювати паспорт твору.
7. Трактування фіналу драми-феєрії "Синій птах".
«П’єса не закінчується, коли падає завіса після шостої дії: справжній фінал — поза її межами... Справа кожного читача чи глядача — самому дійти до цього фіналу через особисту творчість»,— стверджував Г. Ібсен.
Щастя — багатогранне, воно в усьому, що нас оточує: у природі, у родині, у хатньому затишку, у щоденній праці, у дружньому спілкуванні, у допомозі оточуючим та віддаванні свого тепла людям. Тому Синього птаха герої п’єси М. Метерлінка знаходять удома, біля себе, що також дуже символічно. Щастя полягало не лише в пізнанні природи та світу, в осягненні істини. Воно — у добрих справах, які слід робити для ближніх.
Синій птах — це символ Щастя і непізнаної Таємниці життя, яких завжди прагнуло людство. Тільтіль і Мітіль ніде не могли знайти чарівного Птаха. Кілька разів їм здавалося, що вони вхопили його, однак Синій птах так і залишився мрією. І все ж мрія про Щастя, за словами Метерлінка, не є марною, тому що вона рухає людство вперед. 
8. Домашнє завдання: заповнити таблицю.


Дистанційне навчання

01.04.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"Зміни в даматургії на межі ХІХ-ХХ ст. Моріс Метерлінк (1862-1942) як теоретик і практик "нової драми". Концепція символістського театру. "Синій птах"
".

1. Подивитися освітній відеоролік "Зміни в драматургії на межі ХІХ-ХХ століття. Роль Метерлінка у становленні "нової драми".
2. Переглянути експрес-урок :"Моріс Метерлінк".
3. Риси "нової драми". Моріс Метерлінк як теоретик і практик "нової драми".



4. Буктрейлер до п'єси М. Метерлінка "Синій птах".
5. Прослухати скорочено аудіокнигу М. Метерлінка "Синій птах".
6. Домашне завдання: прочитати за підручником с.181-186, заповнити картку.
Подивитися художній фільм "Синій птах".

Дистанційне навчання

25.03.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Артюр Рембо (1854-1891). «Голосівки», «Моя циганерія». Художнє новаторство А. Рембо. Поєднання рис імпресіонізму й символізму в сонеті «Голосівки». Образ ліричного героя у вірші «Моя циганерія»".

1. Переглянути  відеоролік "Біографія Артюра Рембо".
2. Подивитися коментар Андрія Кончаловського про А. Рембо.
    3. Опрацювати літературні картки "Артюр Рембо".
4. Прослухати  поезію А. Рембо "П'янний корабель".
Тема вірша А. Рембо «П’яний корабель»: мандри душі особи­стості у світі своєї уяви та в житті.
 Композиція: загибель команди ^ втрата керування кораблем ^ уявні мандри ліричного героя в морській стихії ^ відмова від пра­гматичного життя.
 Конфлікт: зовнішній конфлікт — зіткнення ліричного героя зі стихією та буденністю; внутрішній конфлікт — боротьба в душі ге­роя, її духовне пробудження у світі мрій.
 Зміст назви твору: сп’яніння від стихій життя; використання метафори.
 Символіка вірша: море-символ життя, почуттів, поезії; зелений та синій кольори — символи надії на щасливе майбутнє.
 Провідні мотиви: утвердження життя, свободи, гімн творчій уяві.

5. Аналіз віршів "Голосівки", "Моя цинагерія".
" Моя циганерія"
 Настроєм сп’янілої насолоди мистецтвом та анархічного бунту проти дійсності просякнуті рядки сонета Рембо «Моя циганерія». Цей імпресіоністичний твір відзначається поєднанням сонетної форми та «земного» сюжету, сповненого анархічного виклику, характерним для сонетів Артюра Рембо. Слово «циганерія» в перекладі означає «богема», людина богеми. «Моя циганерія» — справжній гімн богемі, гімн людині, яка відірвалась від суспільства й залишилася наодинці з небом і зорями.  
Ліричний герой вірша — поет. Він вільний мандрівник, його не бентежать голод і холод, бо в нього є найвище щастя для поета — творити, злившись із прекрасною природою.    У перекладі Василя Стуса ліричний герой Рембо — «типовий представник» паризької богеми — більше нагадує українського бурсака. Стус свідомо орієнтується на українську національну традицію. Водночас переклад Стуса передає головне в поезії Рембо: поєднання класичної форми сонета зі зниженою лексикою та образу вірного служителя Музи («ленника») — з лахміттям волоцюги, для якого має значення тільки свобода й поетичне натхнення.    Загальний тон «Моєї циганерії» доволі оптимістичний, на відміну від інших поезій Рембо, де протистояння ліричного героя з дійсністю набуває драматичного, а подекуди й трагічного характеру.


Аналіз  твору "Голосівки"
-Тема- Твір викликав багато різних тлумачень. Чимало літераторів убачали в «Голосівках» розвиток думки Ш. Бодлера про «відповідності» між звуками, кольорами, запахами й людськими почуттями. Інші вважали, що в основі вірша — дитячі спогади А. Рембо про барвистий буквар, за яким він навчався читати. Існують також різноманітні символічні прочитання твору, таємниця якого до кінця ще не розгадана.
Ідея. А. Рембо стверджував, що поет є посередником між землею та небом, між буденним світом і світом вічних ідей та образів, тому завдання поезії — передати читачам своє особисте враження через дивовижні образи, символи, натяки.                                            Жанр -сонет. (А. Рембо відкидає строгість у вибору теми сонету, стриманість форми, чіткість ритму. Його сонет побудований як низка асоціацій ліричного героя. «Голосівки» вражають читача своєю динамікою, рухливими образами й почуттями, зміною інтонації, що допомагає авторові розкрити багатогранний світ людських відчуттів, вражень, асоціацій.)                                                                                                                                   Новизна твору (А. Рембо пропонує нове поетичне бачення, коли поєднуються звуки і кольори в одне ціле, душевний стан природи і людини, земне і божественне.)
 Особливість асоціацій ліричного героя (На перший погляд, асоціації ліричного героя досить розрізнені. Але вони пов’язані між собою відносинами контрасту: чорний — білий (духовна смерть — чистота вічного буття), червоний — зелений (пристрасть — мудрий спокій). Але поет не бачить якихось нездоланних протиріч, адже одне не існує без іншого, оскільки у світі все взаємопов’язане.)

У «Голосівках» поет шукав нову мову поезії. Він писав: «Я винайшов колір голосних! Я погодив форму і плин кожної приголосної і тішив себе надією за допомогою інстинктивних ритмів винайти таке поетичне слово, яке рано чи пізно буде доступне всім почуттям. Я зберігав тлумачення. Спочатку це було навчання. Я записував безгоміння ночі. Я занотовував невимовне. Я фіксував запаморочення».

Експерименти А. Рембо були продовжені наступними поколіннями символістів, які шукали таємничого змісту в царині звуків і дивовижних образів.
 Додатково
6. Перегянути художній фільм "Повне затемнення". Полное затмение / Total Eclipse (1995) Фільм.                                                                            
7. Домашне завдання: за підручником прчитати с.177-180. 

 Дистанційне навчання

11.03.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Теоретичні засади й художні відкриття поезії французького символізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці. Поль Верлен (1844 – 1896). «Поетичне мистецтво», «Осіння пісня». Естетичні погляди поета у вірші «Поетичне мистецтво». Зображення пейзажів природи і душі в «Осінній пісні». Сугестивність, музичність, живописність лірики.".

1. Подивитися відеоролік "Французькі поети символісти".
2. Переглянути освітній відеоролік "Життя і творчість Поля Верлена".

3. Подивитися експрес урок "Зарубіжна література, 10 клас. Верлен".
4. Прослухати поезії Поля Верлена:
"Поетичне мистецтво"
"Осіння пісня"
5. Опрацювати інформаційні картки та записати їх зміст у робочий зошит. 
7.  Домашне завдання: за підручником прочитати с.166-176. 

Дистанційне навчання

04.03.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця XIX – початку XX ст. Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм. Франція. Шарль Бодлер (1821 – 1867). «Квіти зла».  Ш. Бодлер – пізній романтик і зачинатель модернізму. Збірка «Квіти зла» (загальна характеристика). Образи, символи, особливості поетичної мови у віршах Ш. Бодлера".

1. Опрацювати інформаційні картки "Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця XIX – початку XX ст.".



2. Переглянути експрес урок "Вірші Шарля Бодлера".
3. Подивитися відеоролік "Квіти зла". Стислий переказ збірки".
2. Опрацювати інформаційні картки і записати їх зміст в зошити.
4. Прослухати вірш Бодлера "Альбатрос".
5. Аналіз поетичного твору "Альбатрос".
6. Домашне завдання: опрацювати за підручником с.149-162.

Дистанційне навчання

19.02.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Позакласне читання №2. Й. Йоганна Ягелло. «Кава з кардамоном»: синтез підліткової повісті (стосунки в родині, перше кохання) та детективу (розгадування сімейної таємниці)".

1. Подивитися експрес-урок  Йоганна Ягелло «Кава з кардамоном». 

 2. Опрацювати інформаційні картки.

3. Подивитися буктрейлер до повісті Йоанни Ягелло "Кава з кардамоном".
4. Прочитати повість Йоанни Ягелло "Кава з кардамоном" (скорочено).
Перейти за посиланням https://dovidka.biz.ua/kava-z-kardamonom-skorocheno/
5. Прослухати аудіокнигу  Йоанни Ягелло "Кава з кардамоном" (скорочено).

6. Домашне завдання: підготуватися до контрольної роботи з теми "Роман ІХІ ст.".  

Дистанційне навчання

12.02.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Традиції і новаторство О. Вайльда в жанрі роману. Екранізації романів XIX ст.".

1. Опрацювати інформаційні картки.

2. Домашне завдання: написати твір-роздум «Краса – явище моральне, аморальне чи «по той бік добра і зла?» 

Дистанційне навчання

05.02.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
«Портрет Доріана Грея». Роль фантастики у творі. Символіка. Образ лорда Генрі".

1. Образ лорда Генрі.
Лорд Генрі Воттон у романі “Портрет Доріана Грея” – це ідеолог, котрий розгортає перед головним героєм цілу програму філософії гедонізму і є втіленням філософії насолоди.

Він старший за Доріана Грея на десять років. Це багатій, витончений естет, що кохається у красі й відмежовується від потворного, бридкого у житті. Прагнення не помічати нічого, крім краси, робить його не просто байдужим до всього іншого, а й цинічним. У лорда Генрі холодна душа людини, яка не має ідеалів. Пробуджуючи в Доріані бажання насолоджуватися життям за будь-яку ціну, він зовсім не замислюється над можливими наслідками такої поведінки як для самого юнака, так і для інших людей. Проповідуючи свободу інстинктів, Воттон стверджує вседозволеність.
Стверджуючи вседозволеність, лорд Генрі, на перший погляд, сам ніби нічого неморального не робить — не вбиває, не зраджує, не грабує. Але він отримує величезне задоволення від необмеженої влади над душею Доріана: «Та й самий вплив твій на іншу людину — як він зачаровує!» У Генрі Уоттона поєднуються байдужість, егоїзм із здоровим глуздом та обережністю, які не дають йому зіпсувати собі репутацію, зашкодити собі. Його називали «принцом парадоксу», і саме цим він привабив молоду людину й зміг на неї так вплинути.
2. Афорізми лорда Генрі Уоттона.
• «…Впливати на когось — це означає віддавати комусь власну душу».
• «Мета життя — розвиток власного «Я», «якби кожна людина проживала все своє життя повністю й цілковито, даючи вияв кожному почуттю, вираз кожній думці, втілюючи кожну свою мрію…»; «єдиний спосіб позбутися спокуси — піддатися їй»; «яскраві барви, краса, радість життя — ось що має викликати симпатії людини»; «горе — це бридке й відразливе, воно надто гнітить нас»; «співчуття болю — це страшенно щось нездорове»; «страх перед суспільством, що є основою моралі, страх перед Богом, що є таємницею релігії — ось що владарює нами»; «живіть своїм життям!.. Нічого не проминіть, шукайте завжди все нових вражень. І не бійтеся нічого».
• «Повністю реалізувати своє єство — ось для чого існує кожен із нас».
• «Новий гедонізм — ось що потрібно новому вікові»; «Єдина страшна річ на світі — нудьга — це єдиний гріх, за який нема прощення».
3. Підсумки.
Образ лорда Генрі у романі є втіленням філософії насолоди. Це витончений естет, що кохається в красі й відмежовується від потворного, бридкого в житті. Це прагнення не помічати нічого, крім краси, робить його не просто байдужим до всього іншого, а й цинічним. У лорда Генрі холодна душа людини, яка не має ідеалів. Пробуджуючи в Доріанові бажання насолоджуватися життям за будь-яку ціну, він зовсім не замислюється над можливими наслідками такої поведінки як для самого юнака, так і для інших людей.
Егоїзм лорда Генрі — це егоїзм естета, який хоч і має уявлення про реальне життя, але не зважає на нього. Навіть самогубство Сибіл лорд Генрі в першу чергу оцінює не з етичного, а з естетичного погляду. Саме такою трагедією, що цілком вдовольнила смаки обох естетів, стала смерть юної актриси. Здібний учень лорда Генрі, Доріан тільки спочатку вражений тим, що сталося. Мине зовсім небагато часу, і він буде відчувати те ж саме, що і його наставник: «А все ж те, що сталося, не вразило мене так, як би мало вразити. У ньому — вся моторошна краса грецької трагедії, трагедії, в якій я був один з головних героїв, але яка не поранила моєї душі».
У чому причина такої поведінки? Лорд Генрі, а потім і його учень Доріан Грей, замінили моральні почуття милуванням красою. Обидва герої не хочуть визнати, що в реальному світі кожному вчинку обов’‎язково притаманне певне етичне значення. Провина за смерть Сибіл залишається провиною, вбивство художника Безіла Голуорда — вбивством. При цьому сам лорд Генрі не робить нічого аморального, його цинізм — тільки слова, поза. Але ця поза — його сутність. Бо найдужче лорда дратує природність. Можна сказати, що він виступає теоретиком, проповідником тієї філософії, якою керується в реальному житті Доріан Грей.
4. Подивитися освітній відеоролік "«Портрет Доріана Грея». Роль фантастики у творі. Символіка".

5. Домашне завдання: підібрати цитати до образу художника Безіла Голуорда.  

Дистанційне навчання

29.01.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Система образів в романі О. Вайльда "Портрет Доріана Грея". Еволюція образу головного героя".

1. Складання паспорту твору О. Вайльда "Портрет Доріана Грея".
2. Система образів в романі.

3. Сходинки падіння (деградація особистості) Доріана Грея.
3. Зміни в "портреті-душі" Доріана Грея та вчинки й дії, які призвели до цих змін.

6. Домашне завдання: твір-есе.


Дистанційне навчання

22.01.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Особливості композиції роману «Портрет Доріана Грея»".

1. Прослухати аудіокнигу О. Вайльда "Портрет Доріана Грея" (скорочено).
2. Опрацювати інформаційні картки.
3. Подивитися художній фільм "Портрет Доріана Грея".
4. Теорія літератури.
5. Записати паспорт твору.
6. Домашне завдання.

 

 Дистанційне навчання

15.01.2024 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Роман як жанр літератури, його формування і провідні ознаки. Різновиди роману XIX ст., національна своєрідність. Ідейно-естетичні погляди та творчий шлях Оскара Вайльда. Передмова до роману «Портрет Доріана Грея»".

1. Опрацювати інформаційні картки "Роман як жанр літератури". Скласти конспект.

2. Подивитися освітній відеоролік "Біографія Оскара Вайльда".
3. ідейно-естетичні погляди Оскара Вайльа.
4. Історія створення роману "Портрет Доріана Грея".
5. Подивитися буктрейлер до роману "Портрет Доріана Грея".
6. Паспорт твору.
7. Домашне завдання: опрацювати матеріал підручника на с. 68-77, 117-119.

Дистанційне навчання

11.12.2023 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Волт Вітмен. «Листя трави». Образ ліричного героя. Символи. Традиції й художнє новаторство В. Вітмена".

1. Опорні схеми занотуйте в робочі зошити.
2. Художнє новаторство В. Вітмена.

Одним з перших серед поетів нового часу Вітмен використовував верлібр (від фр. vers lіbre — вірш свобідний) — вільний вірш — поетичний твір без рими та ритму, від віршованої мови зберігають тільки членування на рядки (на відміну від білого вірша, де відсутня рима, але є ритм).

Вітменівський каталог – довгий і детальний перелік якихось фактів, ознак, реалій дійсності тощо. На перший погляд такий каталог може видатися чудернацьким малопов’язаним переліком того, що оточувало поета. Однак за цією монотонною одноманітністю криється всеосяжність філософської думки, яка прозирає видимі й невидимі зв’язки між усім сущим.

Завдяки застосуванню верлібру та принципу каталогу, твори Вітмена звучать пророчо та нагадують біблійні тексти: 

Блаженні вбогі духом, бо їхнє Царство Небесне. 

Блаженні тихі, бо вони успадкують землю. 

3. Опрацювати інформаційні картки.

Картка-інформатор 1 (1 група)

«Листя трави» — книга, яку автор писав упродовж майже 40 років.

ü  Тема – сам Вітмен.

ü  Сюжет – Людина і всесвіт.

ü  Ідея – Вічне і неухильне торжество людини.

ü  Герой – представник «всіх епох і всіх земель», який обожнює Людину і Природу, проголошує рівноправність і всесвітнє братерство народів = Демократію.

ü  Художні засоби: символи, ритміка, оклики, гасла.

Твори, які ввійшли до збірки, автор поділив на 15 циклів, але збірка сприймається як єдиний цілісний твір. На думку перекладача Леся Герасимчука, структуро-творчі принципи книги  такі:

ü«Циклічність (народження - праця - смерть - безсмертя) властива і всій книжці в цілому, і найголовнішим її складникам. Поза увагою поета не залишилися ні звичайнісінькі картини американських буднів, ні соціальна трагедія расової нерівноправності, жодна з найважливіших подій у європейській історії XIX ст.»

 

Картка-інформатор 2 (2 група)

ü  До кожного циклу ввійшли поезії, об’єднані за певними темами. Цикли мали відповідні назви, наприклад:

ü  «Присвяти» (оспівування простої окремої особистості, людей різних професій),

ü  «Аїр благовонний» (розкриття ідей демократії; тема дружби, братерства, любові),  

ü  «Пере­літні птахи» (оспівування сили, можливостей молодого покоління; сподівання на зміни в суспільстві),

ü  «Морські течії» (філософсько-пейзажна лірика) та ін.

ü  Наскрізні теми: Людина - Особистість - Жінка - Чоловік; життя і смерть; Тіло і Душа; війна; Демократія; Природа; щастя.

ü  Наскрізні образи: Життя, Смерть, Сонце, Море, Повітря, Земля Кохання

ü  Проблематика збірки «Листя трави»:

ü  культурний й економічний розвиток Америки;

ü  братерства народів, націй;

ü  значення війни, повстання для змін у житті суспільства, науки і релігії;

ü  еволюція життя;

ü  смерть і безсмертя;

ü  рівноправність чоловіка і жінки;

ü  гармонія фізичного і духовного в людині;

ü  взаємозв’язок, взаємодія людини і Природи.

Картка-інформатор 3 (3 група)

Тематика збірки «Листя трави»

Тематика збірки «Листя трави» така ж розмаїта, як і американська дійсність «як вона є». Розповідь ведеться від імені «простої людини», одного з «галереї простих американців» — робітників, докерів, фермерів, скотарів. Автор ніби стирає індивідуальні риси, зображуючи «Людський загал».

В центрі уваги Волта Вітмена — Люди­на. Вона для нього — найвища цінність. Її «я» складається з дійсностіі часу, з землі і моря: «Я частинка твоя невіддільна, я одна твоя хвиля і всі твої хвилі одразу»; з усіх живих істот, з душ усіх людей: «Я всіх вас знаю, я знаю море мух, сумнівів розлуки, безвір’я», з невідомості: «це не хаос, не смерть — це форма, єдність, це план... це вічне життя, це Щастя».

Поет ві­рить у своє Безсмертя, бо він заповідає себе землі, «щоб прорости травою, яку люблю».

Другою важливою темою збірки є оспівування любові. «Основа творіння — це любов», стверджує автор. Оспівування індустріально-технічної ери по­сідає важливе місце серед інших тем, адже саме це було прикметою часу.

Поет оспівує також і все живе: «Я вірю; стеблинка трави важливіша не менш, ніж важка робота зірок».

Ще одна новаторська тема – оспівування демокра­тії: «Я називаю пароль одвічний, я знак даю: Демократія».

4. Підсумки.

«Листя трави» можна по праву назвати найповнішою і найвідвертішою біографією Вітмена. Він почав писати «цю горду пісню» ще замолоду й продовжував усе життя, попри всі обставини, ніколи не забуваючи про свою працю. І поступово книга виростала у «загальну біографію людини нового часу».

Сучасники не зрозуміли віршів Волта Вітмена, і це не дивно: поет прагнув писати для майбутнього. Американець настільки випередив свій час, що чи­тач, який звик до класичних зразків поезії, просто не зміг одразу оцінити його новаторство. Минули роки, і збірка «Листя трави» стала святинею американ­ського народу і символом демократії. Визнання американських і англійських критиків прийшло до Вітмена 1871 року лише після п’ятого видання збірки. Сучасному читачеві вже не потрібно доводити, що поезія Вітмена має право на існування, вона є вагомим внеском у розвиток світової літерату­ри XX століття, поетичні відкриття Вітмена вплинуть і на поетів України — П. Тичину, М. Семенка, В. І. Антоновича.
5. Перевірочні тести.

Дистанційне навчання

04.12.2023 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
США. Розвиток романтизму в США, видатні представники. Волт Вітмен (1819 – 1892). «Листя трави» (1-2 уривки за вибором учителя). Місце В. Вітмена в літературному процесі США. Особливості світобачення митця. Зв’язок збірки «Листя трави» з історією та життям Америки. Тематика, проблематика, композиція збірки «Листя трави»".

1. Розвиток романтизму в США, видатні представники. 
2. Подивитися експрес-урок "Волт Вітмен".
3. Опрацювати інформаційні картки "Біографія Волта Вітмена".
4. Словникова робота.
5. Переглянути відеопрезентацію "Новаторство Волта Вітмена".
6. Подивитися буктрейлер до збірки "Листя трави".
7. Аналіз збірки "Листя трави".
8. Прослухати аудіозапис "Пісні про себе".
9. Домашне завдання: опрацювати за підручником с. 61-67.

Дистанційне навчання

13.11.2023 р.

10 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: 
"
Позакласне читання №1. Ніл Ґейман (нар. 1960). Повість «Кораліна». Особливості стилю автора (чарівні елементи, дзеркальність образів, динамізм оповіді, іронія)".

1. Знайомство з письменником.
 Письменник славиться мистецтвом поєднувати сучасну реальність із фантастичними вигадками, міфологією й магією, дивувати несподіваними поворотами сюжету, зачаровувати оригінальними світами.

Теорія літератури

  Графічний роман, графічна новела — різновид коміксу, у якому сюжет представлено через малюнки, а не текст.                                                                                                                           Види графічних романів:                                                                                                                         • німі комікси — сюжет передається лише графічно й не передбачає словесного супроводу;                                                                                                                                                     • фотокомікси — сюжет передається за допомогою фото. Персонажами таких творів можуть бути відомі актори, іграшки або меми. Зйомка фотокоміксу лягла в основу сюжету першої повнометражної картини Федеріко Фелліні «Білий Шейх».                                  Комікс — серія зображень, у якій розповідається якась історія; тісно пов'язаний із кіно та мультиплікацією.

2Записати таблицю в зошити.
3. Переглянути відео "Огляд книги "Коралина" Ніла Геймана.
4. Повість Ніла Геймана "Кораліна".

5. Кіно та телебачення.

«Кораліна в Країні Жахів» (2009) — ляльковий мультиплікаційний фільм, створений студією «Laika Entertainment». «Кораліна в Країні Жахів» — найкращий фільм 2009 року на думку Американського інституту кіномистецтв (AFI) . Мультфільм номінували на премію «Оскар».
6. Переглянути мультфільм "Кораліна в Країні Жахів". 
7. Проблеми твору:
  -  стосунки у сім’ї,  з
  - змістовне дозвілля дітей.
8. Висновки .                                                                                                                                  Поради  батькам і дітям:                                                                                                                          - бути уважними і толерантними;                                                                                                          - знаходити час для спілкування;                                                                                                          - не втрачати любові до життя;                                                                                                              - поважати смаки та право на особистий простір інших;                                                                - пам’ятати, що гіперопіка- погано, так само, як і нестача уваги... 

9. Підготуватися до тесту за повістю Н. Геймана "Кораліна".

Комментариев нет:

Отправить комментарий