Дистанційне навчання
21.11.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "«Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». Гротескні образи. Викривальний зміст твору. Символіка".
Гротескні образи. Викривальний зміст твору
Повість-казка «Крихітка Цахес...» насичена образами-гротесками, гротескними ситуаціями. Вона є узагальненим образом сучасної письменникові німецької дійсності. Гротескним є карликове князівство Керепес, у якому розігрується дія, гротескні князі Пафнутій і Барсануф, їхній двір і бюрократія, гротескна також політика країни. «Перше ніж розпочнемо освіту, себто перше ніж вирубаємо навколишні ліси, зробимо річку судноплавною, розведемо картоплю, полагодимо школи, понасаджуємо тополь і акацій, молодь навчимо співати на два голоси вранішніх та вечірніх пісень, прокладемо дороги й накажемо прищепити віспу, треба буде вигнати з країни всіх людей небезпечних настроїв, що самі не слухаються розуму й інших зводять з глузду своїми витребеньками. ...А крилатим коням ми обріжемо крила, поставимо на годівлю в стайні, які запровадимо разом з освітою, і спробуємо таким чином одомашнити їх і перетворити на корисних тварин» (переклад С. Й. Сакидона). Такі методи нагадують відомі грандіозні експерименти з перебудови суспільства й сам тоталітарний режим минулого століття. Світ філістерів Гофман викривав за допомогою іронії та їдкої сатири. Згадаймо невігластво мешканців князівства й те, якими методами вони боролися із феями та чарівниками.
Символіка повісті
Дистанційне навчання
14.11.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Специфіка переходу від романтизму до реалізму. Німеччина. Романтизм у Німеччині. Е. Т. А. Гофман як представник гротескної течії романтизму. Віхи мистецького шляху. ТЛ Гротеск, фантастика, соціальна сатира".
Дистанційне навчання
24.10.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Контрольний твір №1 за трагедією Вільяма Шекспіра «Гамлет»".
Теми твору (за вибором):
1. Вічні проблеми добра і зла в трагедії В. Шекспіра «Гамлет».
2. Монолог «Бути чи не бути?» - пік роздумів і сумнівів Гамлета.
3. Філософська глибина та гуманістична наснага трагедії Шекспіра «Гамлет».
4. Гамлет – ідеальний герой свого часу.
5. Вічність проблем трагедії «Гамлет», або чим близький Гамлет сучасній людині?
Дистанційне навчання
17.10.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Розвиток мовлення №1 (у). Гамлет – вічний образ світової літератури. Багатогранність шекспірівських характерів. ТЛ. Вічний образ, трагедія".
2. Аналіз трагедії Вільяма Шекспіра "Гамлет".
3. Гамлет – вічний образ світової літератури.
• вагання принца зумовлені спочатку тим, що йому бракує переконливих доказів провини Клавдія, а потім він просто не має змоги реалізувати план своєї помсти;
• принц наділений унікальним даром філософського мислення, і саме це заважає йому діяти швидко й рішуче;
• Гамлет є «типовим вичікувачем», який нічого не робить для створення належних умов реалізації власних планів, а лише чекає, допоки жертва припуститься помилки й дасть привід для відкритої помсти;
• Гамлет перебуває в полоні власних емоцій, які він не спроможний вилити в конкретні дії;
• головний герой не поспішає з помстою, оскільки протягом усієї п’єси його роздирають сумніви стосовно того, ким насправді є Привид — духом померлого батька чи дияволом, який намагається спокусити принца й занапастити його душу.
ЧИ МОЖНА ГАМЛЕТА ВВАЖАТИ БЕЗДІЯЛЬНИМ?
«...трагедія Шекспіра зображає складний характер у його розвитку. Гамлет протягом дії виявляє то силу, то слабкість. Ми бачимо його таким, що вагається, і таким, що діє рішуче. З початку й до кінця він є чесною людиною, яка дає собі звіт у своїй поведінці й шукає правильний шлях у життєвій боротьбі. Як ми бачили, шлях цей був для нього важким, пов’язаним з болісними душевними переживаннями і втратами, бо йому довелось відмовитися від коханої. Однак перед нами не розслаблена людина, а герой, наділений справжньою мужністю, яка й допомогла йому пройти через всі випробування з честю.
Не є Гамлет і бездіяльною людиною. Хіба можна назвати бездіяльністю духовні пошуки героя? Адже думка теж є формою людської активності, і цією здатністю Гамлет, як ми знаємо, наділений особливо великою мірою. Проте ми не хочемо цим сказати, що активність Гамлета відбувається лише в інтелектуальній сфері, він діє неперервно. Кожне його зіткнення з іншими особами, за винятком Гораціо, є поєдинком поглядів і почуттів.
Нарешті, Гамлет діє і в самому прямому сенсі слова. Можна лише дивуватися тому, що він заслужив славу людини, не здатної до дії. Адже він на наших очах убиває Полонія, відправляє на вірну смерть Розенкранца й Гільденстерна, перемагає в поєдинку Лаерта і знищує Клавдія...
Хоча ми бачимо, що Гамлет здійснив більше вбивств, ніж його ворог Клавдій, тим не менше, зазвичай, ніхто цього не помічає і не бере до уваги. Нас самих більше цікавить і бентежить те, що думає Гамлет, ніж те, що він робить, і тому не помічаємо діяльного характеру героя. Майстерність Шекспіра в тому й виявляється, що він спрямовує нашу увагу не стільки на зовнішні події, скільки на душевні переживання героя, а вони сповнені трагізму.
Трагедія полягає для Гамлета не лише в тому, що світ жахливий, а й у тому, що він повинен кинутися в пучину зла для того, щоб боротися з ним. Він усвідомлює, що сам далекий від досконалості, і, справді, його поведінка виявляє, що зло, яке панує в житті, якоюсь мірою заплямовує і його. Трагічна іронія життєвих обставин приводить Гамлета до того, що він, той, хто виступає месником за вбитого батька, сам теж убиває батька Лаерта й Офелії, і син Полонія мститься йому».
У ЧОМУ Ж ПОЛЯГАЄ НОВАТОРСТВО ШЕКСПІРОВОЇ ТРАГЕДІЇ?
«Важливо підкреслити принципово новаторський характер Шекспірового «Гамлета», який і своєю проблематикою, і типом героя відкривав далекі перспективи новочасної європейської літератури. Взявши старовинний сюжет про кровну помсту, Шекспір наповнив його цілком новим змістом, проблематикою, яка стане стрижневою для самосвідомості європейської інтелігенції нового часу, особливо ХІХ-ХХ ст., чим, на нашу думку, теж неабиякою мірою пояснюється феноменальний резонанс трагедії у віках. Епічний сюжет-фабула перетворюється в Шекспіра на сюжет-ситуацію, який уже засновується не на вчинку героя, а сам цей вчинок, убивство узурпатора Клавдія, перенесено в кінець твору й зображено як випадковість, ніяк не виділену в стрімкому потоці подій. Воднораз сюжет про данського принца перетворюється на трагедію свідомості мислячої людини, яка осягає істину життя, перед якою дедалі глибше розкривається фальш і ницість світу, що її оточує. У цьому й полягає принципове новаторство Шекспірової трагедії, яка піднімає конфлікти й колізії, що стануть визначальними в літературі пізніших епох».
Дистанційне навчання
10.10.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Здобутки драматургії В. Шекспіра. Філософські та моральні проблеми в трагедії «Гамлет». Провідні мотиви твору".
1. Переглянути освітній відеоролік "Вільям Шекспір".
Дистанційне навчання
03.10.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Концепція світу й людини. Алегоричний зміст образів та епізодів. Жанрова своєрідність твору".
Дистанційне навчання
26.09.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Данте Аліґ’єрі (1265 – 1321). Поема «Божественна комедія» як філософсько-художній синтез середньовічної культури й утілення ідей раннього Відродження. Особливості композиції поеми".
Дистанційне навчання
19.09.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Уславлення людського розуму, вірності, винахідливості й допитливості. Засудження беззаконня, насильства й несправедливості та самовпевненості й марнославства. Образ Одіссея".
1. Ім’я | Одіссей |
2. Герой якого тво-ру | Головний герой поеми Гомера «Одіссея» |
3.Місце народжен-ня та проживання | Острів-держава Ітака |
4. Батьки | Лаерт, Антіклея |
5.Соціальний статус | Цар Ітаки |
6.Сімейний стан | Одружений, дружина Пенелопа, син Телемах |
7. Рід занять | Брав участь у Троянській війні, відзначився там військовою хит-рістю, сміливістю та відвагою |
8.Риси характеру | Позитивні: мудрий, сміливий, відважний, рішучий, сильний духом, допитливий, передбачливий, кмітливий, патріот, любить свою сім’ю, дбає про товаришів, чутливий, навіть дещо сентиментальний. Негативні: хитрий, жадібний, марнославний, запальний, гнівливий, часто необачний, не дослухається до голосу розуму та порад товаришів, буває навіть жорстоким. |
9.Ставлення богів до героя | Афіна підтримує, допомагає; Посейдон ненавидить, перешкоджає поверненню Одіссея додому, прагне помсти за осліплення Поліфема; Зевс переважно безсторонній, зважає лише на прохання інших богів, зокрема Афіни Паллади |
10. Ставлення автора | Автор захоплюється своїм героєм, співчуває йому, називає богорівним, однак не ідеалізує, не приховує недоліків |
Міфологічні елементи | Пригодницькі елементи | Побутові елементи |
Небожителі — Зевс (Кронід), Афіна Паллада, Посейдон, Гермес. Німфи, чарівниці, сирени — Каліпсо, Іно, Кіркея; чудовиська Сцилли та Харибди. Розповідь про фраків – ідеальне царство. | Кіклоп Поліфем його з товаришами закрив у печері. Зла чарівниця Кіркея перетворила на свиней його військо. Одіссей упорався з женихами, які надокучали його дружині Пенелопі. | Зображено батальні сцени, поєдинки героїв, військові звичаї та хитрощі. Дізнаємося про побут давніх греків. Царівна феаків Навсікая сама їде на берег моря прати білизну, дбає про чистоту одягу всієї родини. |
Отже, в «Одіссеї» Гомер створив безсмертний образ Одіссея, воїна, ватажка, мандрівника, патріота, батька, сина, чоловіка, людини сміливої, розумної, винахідливої, допитливої, для якої важливим є покликання жити не лише для себе, а й для народу. Головною ідеєю «Одіссеї» є любов до батьківщини та свого роду, заради якої Одіссей здатен на героїчні вчинки, виявляє розум, винахідливість, фізичну та духовну силу й інші якості… Ця мудра епічна поема вчить правильно приймати рішення, любити і бути відданим своїй батьківщині, своєму роду.
- Виконати інтерактивну вправу "Одіссей і циклоп Поліфем". https://learningapps.org/display?v=px76i90nn18
- Скласти сенкан до слову Одіссей
- Пояснити значення крилатих висловів: одіссея; праця Пенелопи; повернення до Ітаки; циклопічна споруда.
Дистанційне навчання
12.09.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Стародавня Греція. Етапи й шедеври античності (огляд).
Гомер (приблизно VIII ст. до н. е.). «Одіссея». Міфологічні, пригодницькі й побутові елементи в «Одіссеї»".
Дистанційне навчання
05.09.2024 р.
10 класЗарубіжна література
Тема уроку: "Вступ. Оригінальна і перекладна література в сучасному світі".
Підпишіть робочий зошит за зразком.
для робіт із зарубіжної літератури
учня/учениці 10 класу
Роменської ЗОШ І-ІІІ ступенів №11
(прізвище, ім'я в родовому відмінку)
Дистанційне навчання
27.05.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Підсумковий урок. Література на літо".
Франц Кафка
- Перевтілення Скорочено | Аналіз
- Додаткове читання:
- Лист до батька
- Притчі
Ернест Хемінгуей (Гемінґвей)
- Старий і море Скорочено
- Додаткове читання:
- Кішка на дощі
Габріель Гарсіа Маркес
- Стариган із крилами Скорочено | Аналіз
- Додаткове читання:
- Сто років самотності
Ясунарі Кавабата
- Тисяча журавлів Скорочено
- Додаткове читання:
- Німий
Дистанційне навчання
06.05.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Дистанційне навчання
22.04.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Розвиток мовлення №4 (у). Мо Янь. «Геній». Гуманістична сутність образу та духовна стійкість героя на шляху до мети. Зміни у сприйманні Цзян Дачжі однокласниками, вплив героя на пробудження їхньої свідомості. Міфологічні алюзії у творі".
Дистанційне навчання
15.04.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Мо Янь (Гуань Моє, нар. 1955). «Геній». Мо Янь – сучасний китайський письменник, лауреат Нобелівської премії з літератури. «Геній» – історія талановитого юнака, який наполегливо шукає спосіб убезпечення людей від руйнівних землетрусів".
Дистанційне навчання
08.04.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Ідея одухотворення життя й відновлення втрачених зв’язків у драмі-феєрії «Синій птах». Особливості розвитку сюжету. Роль фантастики. Символіка образів. Трактування фіналу".
https://wordwall.net/ru/embed/6fb4de376a654cdc9be9e72374d20a53?themeId=1&templateId=3&fbclid=IwAR3HcMZncDT0GUZcTo7EiEM6vAr_dkviOtB6P6ncBEAnnusNuJvfjkyl7XY
4. Опрацюйте зміст карток та виконайте завдання.
5. Записати до зошита послідовність подій, які відбувалися в творі.6. Опрацювати паспорт твору.
Дистанційне навчання
01.04.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Зміни в даматургії на межі ХІХ-ХХ ст. Моріс Метерлінк (1862-1942) як теоретик і практик "нової драми". Концепція символістського театру. "Синій птах"".
Дистанційне навчання
25.03.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Артюр Рембо (1854-1891). «Голосівки», «Моя циганерія». Художнє новаторство А. Рембо. Поєднання рис імпресіонізму й символізму в сонеті «Голосівки». Образ ліричного героя у вірші «Моя циганерія»".
2. Подивитися коментар Андрія Кончаловського про А. Рембо.
3. Опрацювати літературні картки "Артюр Рембо".
4. Прослухати поезію А. Рембо "П'янний корабель".
5. Аналіз віршів "Голосівки", "Моя цинагерія".
Дистанційне навчання
11.03.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Теоретичні засади й художні відкриття поезії французького символізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці. Поль Верлен (1844 – 1896). «Поетичне мистецтво», «Осіння пісня». Естетичні погляди поета у вірші «Поетичне мистецтво». Зображення пейзажів природи і душі в «Осінній пісні». Сугестивність, музичність, живописність лірики.".
7. Домашне завдання: за підручником прочитати с.166-176.
Дистанційне навчання
04.03.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця XIX – початку XX ст. Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм. Франція. Шарль Бодлер (1821 – 1867). «Квіти зла». Ш. Бодлер – пізній романтик і зачинатель модернізму. Збірка «Квіти зла» (загальна характеристика). Образи, символи, особливості поетичної мови у віршах Ш. Бодлера".
Дистанційне навчання
19.02.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Позакласне читання №2. Й. Йоганна Ягелло. «Кава з кардамоном»: синтез підліткової повісті (стосунки в родині, перше кохання) та детективу (розгадування сімейної таємниці)".
1. Подивитися експрес-урок Йоганна Ягелло «Кава з кардамоном».
2. Опрацювати інформаційні картки.
6. Домашне завдання: підготуватися до контрольної роботи з теми "Роман ІХІ ст.".
Дистанційне навчання
12.02.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Традиції і новаторство О. Вайльда в жанрі роману. Екранізації романів XIX ст.".
1. Опрацювати інформаційні картки.
Дистанційне навчання
05.02.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "«Портрет Доріана Грея». Роль фантастики у творі. Символіка. Образ лорда Генрі".
5. Домашне завдання: підібрати цитати до образу художника Безіла Голуорда.
Дистанційне навчання
29.01.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Система образів в романі О. Вайльда "Портрет Доріана Грея". Еволюція образу головного героя".
Дистанційне навчання
22.01.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Особливості композиції роману «Портрет Доріана Грея»".
Дистанційне навчання
15.01.2024 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Роман як жанр літератури, його формування і провідні ознаки. Різновиди роману XIX ст., національна своєрідність. Ідейно-естетичні погляди та творчий шлях Оскара Вайльда. Передмова до роману «Портрет Доріана Грея»".
Дистанційне навчання
11.12.2023 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Волт Вітмен. «Листя трави». Образ ліричного героя. Символи. Традиції й художнє новаторство В. Вітмена".
Одним з перших серед поетів нового часу Вітмен використовував верлібр (від фр. vers lіbre — вірш свобідний) — вільний вірш — поетичний твір без рими та ритму, від віршованої мови зберігають тільки членування на рядки (на відміну від білого вірша, де відсутня рима, але є ритм).
Вітменівський каталог – довгий і детальний перелік якихось фактів, ознак, реалій дійсності тощо. На перший погляд такий каталог може видатися чудернацьким малопов’язаним переліком того, що оточувало поета. Однак за цією монотонною одноманітністю криється всеосяжність філософської думки, яка прозирає видимі й невидимі зв’язки між усім сущим.
Завдяки застосуванню верлібру та принципу каталогу, твори Вітмена звучать пророчо та нагадують біблійні тексти:
Блаженні вбогі духом, бо їхнє Царство Небесне.
Блаженні тихі, бо вони успадкують землю.
3. Опрацювати інформаційні картки.
Картка-інформатор 1 (1 група) «Листя трави» — книга, яку автор писав упродовж майже 40 років. ü Тема – сам Вітмен. ü Сюжет – Людина і всесвіт. ü Ідея – Вічне і неухильне торжество людини. ü Герой – представник «всіх епох і всіх земель», який обожнює Людину і Природу, проголошує рівноправність і всесвітнє братерство народів = Демократію. ü Художні засоби: символи, ритміка, оклики, гасла. Твори, які ввійшли до збірки, автор поділив на 15 циклів, але збірка сприймається як єдиний цілісний твір. На думку перекладача Леся Герасимчука, структуро-творчі принципи книги такі: ü«Циклічність (народження - праця - смерть - безсмертя) властива і всій книжці в цілому, і найголовнішим її складникам. Поза увагою поета не залишилися ні звичайнісінькі картини американських буднів, ні соціальна трагедія расової нерівноправності, жодна з найважливіших подій у європейській історії XIX ст.»
|
Картка-інформатор 2 (2 група) ü До кожного циклу ввійшли поезії, об’єднані за певними темами. Цикли мали відповідні назви, наприклад: ü «Присвяти» (оспівування простої окремої особистості, людей різних професій), ü «Аїр благовонний» (розкриття ідей демократії; тема дружби, братерства, любові), ü «Перелітні птахи» (оспівування сили, можливостей молодого покоління; сподівання на зміни в суспільстві), ü «Морські течії» (філософсько-пейзажна лірика) та ін. ü Наскрізні теми: Людина - Особистість - Жінка - Чоловік; життя і смерть; Тіло і Душа; війна; Демократія; Природа; щастя. ü Наскрізні образи: Життя, Смерть, Сонце, Море, Повітря, Земля Кохання ü Проблематика збірки «Листя трави»: ü культурний й економічний розвиток Америки; ü братерства народів, націй; ü значення війни, повстання для змін у житті суспільства, науки і релігії; ü еволюція життя; ü смерть і безсмертя; ü рівноправність чоловіка і жінки; ü гармонія фізичного і духовного в людині; ü взаємозв’язок, взаємодія людини і Природи. |
Картка-інформатор 3 (3 група) Тематика збірки «Листя трави» Тематика збірки «Листя трави» така ж розмаїта, як і американська дійсність «як вона є». Розповідь ведеться від імені «простої людини», одного з «галереї простих американців» — робітників, докерів, фермерів, скотарів. Автор ніби стирає індивідуальні риси, зображуючи «Людський загал». В центрі уваги Волта Вітмена — Людина. Вона для нього — найвища цінність. Її «я» складається з дійсностіі часу, з землі і моря: «Я частинка твоя невіддільна, я одна твоя хвиля і всі твої хвилі одразу»; з усіх живих істот, з душ усіх людей: «Я всіх вас знаю, я знаю море мух, сумнівів розлуки, безвір’я», з невідомості: «це не хаос, не смерть — це форма, єдність, це план... це вічне життя, це Щастя». Поет вірить у своє Безсмертя, бо він заповідає себе землі, «щоб прорости травою, яку люблю». Другою важливою темою збірки є оспівування любові. «Основа творіння — це любов», стверджує автор. Оспівування індустріально-технічної ери посідає важливе місце серед інших тем, адже саме це було прикметою часу. Поет оспівує також і все живе: «Я вірю; стеблинка трави важливіша не менш, ніж важка робота зірок». Ще одна новаторська тема – оспівування демократії: «Я називаю пароль одвічний, я знак даю: Демократія». |
«Листя трави» можна по праву назвати найповнішою і найвідвертішою біографією Вітмена. Він почав писати «цю горду пісню» ще замолоду й продовжував усе життя, попри всі обставини, ніколи не забуваючи про свою працю. І поступово книга виростала у «загальну біографію людини нового часу».
Дистанційне навчання
04.12.2023 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "США. Розвиток романтизму в США, видатні представники. Волт Вітмен (1819 – 1892). «Листя трави» (1-2 уривки за вибором учителя). Місце В. Вітмена в літературному процесі США. Особливості світобачення митця. Зв’язок збірки «Листя трави» з історією та життям Америки. Тематика, проблематика, композиція збірки «Листя трави»".
Дистанційне навчання
13.11.2023 р.
10 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: "Позакласне читання №1. Ніл Ґейман (нар. 1960). Повість «Кораліна». Особливості стилю автора (чарівні елементи, дзеркальність образів, динамізм оповіді, іронія)".
Теорія літератури
Графічний роман, графічна новела — різновид коміксу, у якому сюжет представлено через малюнки, а не текст. Види графічних романів: • німі комікси — сюжет передається лише графічно й не передбачає словесного супроводу; • фотокомікси — сюжет передається за допомогою фото. Персонажами таких творів можуть бути відомі актори, іграшки або меми. Зйомка фотокоміксу лягла в основу сюжету першої повнометражної картини Федеріко Фелліні «Білий Шейх». Комікс — серія зображень, у якій розповідається якась історія; тісно пов'язаний із кіно та мультиплікацією.
5. Кіно та телебачення.
Комментариев нет:
Отправить комментарий