Страницы

На допомогу учневі

воскресенье, 25 апреля 2021 г.

 Дистанційне навчання

26.04.2021 р.

6 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: "Роберт Шеклі «Запах думки». Духовне й фізичне випробування Кліві. Роздуми автора про майбутнє людини й людства".


1. Переглянути буктрейлер до оповідання Р. Шеклі "Запах думки".


2. Опрацювати анкету твору та анкету головного героя.
Роберт Шеклі «Запах думки» (1953)
Анкета оповідання
1. Автор. Роберт Шеклі (1928-2005)
2. Назва. «Запах думки» (1953)
3. Герої: космічний поштар Лерой Кліві, звірі без вух та очей: білка з темно-зеленим хутром, жовто-бура пантера, вовки зеленого кольору, дятел, стерв’ятники
4. Місце та час дії. Зоряне скупчення Сергон, киснева планета З-М-22 (три дні)
5. Сюжет. Головний герой Лерой Кліві через космічну аварію опинився на незнайомій планеті без засобів до порятунку. Героя здивувало, що тварини на планеті сліпі та глухі, вони  спілкуються завдяки телепатії. Він робить спробу керувати своїми думками та придумує різні способи порятунку. Силою думки він бореться з пантерою, вовками, стерв’ятником, уявляє себе самицею пантери, змією, пташкою, кущем, трупом. Останнім зусиллям волі він змушує хижаків відступити,  уявивши себе вогнем.
Він  став телепатом, який переміг інопланетних тварин і здивував рятувальників, що прибули йому  на допомогу. Їх здивувало те, що на тілі Лероя Кліві не було жодного опіку, хоча він перебував  в епіцентрі пожежі.
6. Жанр. Фантастичне оповідання
7. Тема. Про небезпеки, які чатували на космічного поштаря на незнайомій планеті; як Людина, залишившись сам на сам із дикою природою, виходить переможцем без сторонньої допомоги; як людина може змінити світ силою власної уяви
8. Ідея. Уславлення необмежених можливостей людського розуму, сили духу, волі, творчої уяви, неординарного мислення людини, яка здатна здолати всі перешкоди на своєму шляху. Ніколи не можна втрачати самовладання, слід боротися за своє життя та здоров’я.
9. Конфлікт. Протистояння головного героя Кліві та позаземної фауни; внутрішня
боротьба героя зі своїми страхами.
10. Гуманістичний зміст оповідання. Людина — не вбивця всього живого, бути сильним не означає знищувати тих, хто слабший. Людина майбутнього — господар не тільки своєї планети, а й далекого Космосу.
11. Висновок. Оскільки світ змінюється, Роберт Шеклі показує нам, якою має бути людина майбутнього, щоб могла вижити у боротьбі із невідомим.

Анкета Лероя Кліві - головного героя оповідання Р. Шеклі «Запах думки»
1. Ім’я героя Лерой Кліві
2. Вік. Молодий чоловік або людина середнього віку
3. Професія. Поштар, командир поштоліту-243
4. Місце проживання героя. Земля
5. Екстремальна ситуація, в яку потрапив герой: аварійна посадка на незнайому планету з наявністю кисню, а значить, життя; залишився без корабля, без їжі, без зброї, без зв'язку; зустрівся з новим видом «вистежування» здобичі (за допомогою телепатії); опинився на крок від загибелі
6. Дії героя, поведінка в цій ситуації: розраховує лише на себе, на свій розум; не розгубився, не впав у відчай, став спостерігати, напружено думати, аналізувати, шукати вихід
7. Уявні перетворення героя: пантера→пантера-самиця→пантера →змія→пташка→кущ →труп → смолоскип → бурхливе полум’я
Тварини
Уявні перетворення Кліві
Результат
Пантера
пантера-самиця
пантера-відступила
Вовки
вовчиця→пантера→змія
вовки відскочили
Пантера і Вовки
птах
Хижаки втратили інтерес
Дятел
кущ
Птах почав клювати «стовбур»
Стерв’ятники
труп
У стерв’ятників з’явився апетит
Пантера і вовки
смолоскип
Пантера й вовки втекли
Всі тварини
пожежа, бурхливе полум’я
Повна перемога над тваринним світом
Результат: «Він боровся з цією планетою за її правилами і переміг... Так і мало бути. Хіба завдяки своєму розуму й умінню пристосуватися людина не була завжди і скрізь царем природи?»

8. Риси характеру героя - Відважний, відданий своїй справі (зберіг пошту), сильний духом, розумний, розвинена уява, спостережливий, винахідливий, кмітливий, цілеспрямований, оптиміст, телепат, любить життя, почуття гумору, уміє орієнтуватися в ситуації.

3. Порівняти за допомогою таблиці головних героев творів Р. Шеклі та Р. Бредбері.
Порівняння героїв – Тома (Р.Бредбері «Усмішка») і Кліві (Р.Шеклі «Запах думки»)
Том (Р.Бредбері «Усмішка»)
Спільні ознаки
Кліві (Р.Шеклі «Запах думки»)
дитина
 Події майбутнього. 
Жертвами технічної катастрофи.
Не скоряються обставинам і перемагають їх.
Критичне ставлення до дійсності.
Самовдосконалення.
 Уміння бачити не очима, а душею.
Уява, фантазія, розум.
дорослий
Потрапив у незвичайну пригоду добровільно
Потрапив у незвичайну пригоду через аварію.
Діяв майже підсвідомо, підкоряючись натовпові.
Діяв свідомо, обмірковуючи кожен крок
Рятує залишки культури
Рятує власне життя
Конфлікт: між героєм і світом (Том і натовп городян)
Конфлікт: Кліві та позаземна фауна
«майбутнє людства»
пересічна людина

 4. Опрацювати матеріал "Що повинна мати людина майбутнього?"  Спираючись на нього, за допомогою вправи "Сонечко", записати характеристику образу Кліві.

Що повинна мати людина майбутнього?!
1-      силу волі, дисциплінованість свідоме прагнення до якої-небудь мети, влада над собою та керуванні своїми діями і вчинками(Завдяки дисциплінованості та надзвичайним зусиллям волі Кліві зберігає пошту, досягає мети освоєння телепатії , навчається  керувати думками);
2-      мужність  вияв хоробрості, стійкості, рішучості(герой проявляє усі ці якості в різних ситуаціях);
3-      сміливість — здатність переборювати труднощі, ризикувати заради благородної мети (Кліві ризикує життям, експериментуючи  зі своїми думками, вчинками;
4-      відвага  смілива поведінка людини в небезпечній ситуації; здатність до такої поведінки (герой не розгублюється і починає рішуче діяти);
5-      кмітливість — здатність людини легко схоплювати, добре розуміти суть явища; тямущість, здогадливість, спостережливість (про це яскраво свідчать спостереження Кліві за дивними тваринами);
6-      обережність якості людини, яка поводиться стримано, обдумано, передбачливо, не наражаючись на можливу небезпеку, неприємності (весь час намагається контролювати потік своїх думок, щоб уникнути небезпеки);
7-      віра – сподівання у зміни на краще (Лерой Кліві вірить, що йому вдасться пізнати закон виживання, що на допомогу прилетить зореліт);
8-      бажання вижити та жити (Він щомиті бореться за життя).

5. Висновки.
Роберт Шеклі показує нам, якою повинна бути людина майбутнього, щоб могла вижити у боротьбі із невідомим. Головний герой стоїть перед вибором – навчитися і розвинути  за декілька годин телепатію в собі, щоб успішно протистояти хижакам, або бути їх здобиччю. І землянин зміг. Зміг настільки, що став телепатом, який обманув не тільки інопланетних тварин, але і землян, що прибули йому на допомогу.

6. Скласти сенкан до образу головного героя твору (до слова "Кліві"). Роботи скинути на електронну пошту (26 квітня до 21 години) veklenko6899@gmail.com

Комментариев нет:

Отправить комментарий