Дистанційне навчання
26.04.2022 р.
6 класЗарубіжна література
Тема уроку: "Роберт Шеклі. «Запах думок». Гуманістичний зміст оповідання — віра в перемогу людського розуму".
1. Переглянути відео "Роберт Шеклі. "Запах думки".
2. Опрацювати анкету оповідання та анкету головного героя.
Роберт Шеклі «Запах думки» (1953)
Анкета оповідання
Гуманістичний зміст оповідання. Людина — не вбивця всього живого, бути сильним не означає знищувати тих, хто слабший. Людина майбутнього — господар не тільки своєї планети, а й далекого Космосу.
Висновок. Оскільки світ змінюється, Роберт Шеклі показує нам, якою має бути людина майбутнього, щоб могла вижити у боротьбі із невідомим.
Анкета Лероя Кліві - головного героя оповідання Р. Шеклі «Запах думки»
1. Ім’я героя. Лерой Кліві
2. Вік. Молодий чоловік або людина середнього віку
3. Професія. Поштар, командир поштоліту-243
4. Місце проживання героя. Земля
5. Екстремальна ситуація, в яку потрапив герой: аварійна посадка на незнайому планету з наявністю кисню, а значить, життя; залишився без корабля, без їжі, без зброї, без зв'язку; зустрівся з новим видом «вистежування» здобичі (за допомогою телепатії); опинився на крок від загибелі
6. Дії героя, поведінка в цій ситуації: розраховує лише на себе, на свій розум; не розгубився, не впав у відчай, став спостерігати, напружено думати, аналізувати, шукати вихід
7. Уявні перетворення героя: пантера→пантера-самиця→пантера →змія→пташка→кущ →труп → смолоскип → бурхливе полум’я
Тварини | Уявні перетворення Кліві | Результат |
Пантера | пантера-самиця | пантера-відступила |
Вовки | вовчиця→пантера→змія | вовки відскочили |
Пантера і Вовки | птах | Хижаки втратили інтерес |
Дятел | кущ | Птах почав клювати «стовбур» |
Стерв’ятники | труп | У стерв’ятників з’явився апетит |
Пантера і вовки | смолоскип | Пантера й вовки втекли |
Всі тварини | пожежа, бурхливе полум’я | Повна перемога над тваринним світом |
Результат: «Він боровся з цією планетою за її правилами і переміг... Так і мало бути. Хіба завдяки своєму розуму й умінню пристосуватися людина не була завжди і скрізь царем природи?» |
8. Риси характеру героя - Відважний, відданий своїй справі (зберіг пошту), сильний духом, розумний, розвинена уява, спостережливий, винахідливий, кмітливий, цілеспрямований, оптиміст, телепат, любить життя, почуття гумору, уміє орієнтуватися в ситуації.
3. Порівняти за допомогою таблиці головних героев творів Р. Шеклі та Р. Бредбері.
Порівняння героїв – Тома (Р.Бредбері «Усмішка») і Кліві (Р.Шеклі «Запах думки»)
Том (Р.Бредбері «Усмішка») | Спільні ознаки | Кліві (Р.Шеклі «Запах думки») |
дитина | Події майбутнього. Жертвами технічної катастрофи. Не скоряються обставинам і перемагають їх. Критичне ставлення до дійсності. Самовдосконалення. Уміння бачити не очима, а душею. Уява, фантазія, розум. | дорослий |
Потрапив у незвичайну пригоду добровільно | Потрапив у незвичайну пригоду через аварію. | |
Діяв майже підсвідомо, підкоряючись натовпові. | Діяв свідомо, обмірковуючи кожен крок | |
Рятує залишки культури | Рятує власне життя | |
Конфлікт: між героєм і світом (Том і натовп городян) | Конфлікт: Кліві та позаземна фауна | |
«майбутнє людства» | пересічна людина |
4. Опрацювати матеріал "Що повинна мати людина майбутнього?" Спираючись на нього, за допомогою вправи "Сонечко", записати характеристику образу Кліві.
Що повинна мати людина майбутнього?!
1- силу волі, дисциплінованість— свідоме прагнення до якої-небудь мети, влада над собою та керуванні своїми діями і вчинками(Завдяки дисциплінованості та надзвичайним зусиллям волі Кліві зберігає пошту, досягає мети освоєння телепатії , навчається керувати думками);
2- мужність — вияв хоробрості, стійкості, рішучості(герой проявляє усі ці якості в різних ситуаціях);
3- сміливість — здатність переборювати труднощі, ризикувати заради благородної мети (Кліві ризикує життям, експериментуючи зі своїми думками, вчинками;
4- відвага — смілива поведінка людини в небезпечній ситуації; здатність до такої поведінки (герой не розгублюється і починає рішуче діяти);
5- кмітливість — здатність людини легко схоплювати, добре розуміти суть явища; тямущість, здогадливість, спостережливість (про це яскраво свідчать спостереження Кліві за дивними тваринами);
6- обережність — якості людини, яка поводиться стримано, обдумано, передбачливо, не наражаючись на можливу небезпеку, неприємності (весь час намагається контролювати потік своїх думок, щоб уникнути небезпеки);
7- віра – сподівання у зміни на краще (Лерой Кліві вірить, що йому вдасться пізнати закон виживання, що на допомогу прилетить зореліт);
8- бажання вижити та жити (Він щомиті бореться за життя).
5. Висновки.
Роберт Шеклі показує нам, якою повинна бути людина майбутнього, щоб могла вижити у боротьбі із невідомим. Головний герой стоїть перед вибором – навчитися і розвинути за декілька годин телепатію в собі, щоб успішно протистояти хижакам, або бути їх здобиччю. І землянин зміг. Зміг настільки, що став телепатом, який обманув не тільки інопланетних тварин, але і землян, що прибули йому на допомогу.
6. Розгадати кроссенс до оповідання "Запах думки" Р. Шеклі.
Комментариев нет:
Отправить комментарий