Дистанційне навчання
16.05.2022 р.7 клас
Зарубіжна література
Тема уроку: " Переваги й недоліки системи освіти, яку змалював А. Азімов у повісті «Фах»".
1. Паспорт твору.
А.Азімов «Фах» (1957)
1. Жанр: науково-фантастична повість( у творі йдеться про тривалий період із життя головного героя Джорджа Плейтена, події відбуваються в різних місцях, існує паралельна сюжетна лінія - лінія Тревеліяна).
2. Місце дії — Земля. В оповіданні згадується єдина конкретна географічна назва — місто Сан-Франциско. Ні назви рідного міста Джорджа, ні місця перебування в Інтернаті автор не вказує. Та й те, що усе людство розмовляє однією мовою і проживає на півтори тисячі планет, вільно переміщається не лише на Землі, а й в космічному просторі, створює відчуття всеосяжності.
3. Час подій. Описані події відбуваються в майбутньому, коли земляни почали успішно заселяти планети в усій Галактиці. Описані події — фантастичні (спосіб здобуття освіти, заселення інших планет, спілкування з інопланетянами). Автор використав наукові гіпотези про освоєння космосу, про програмування інтелекту, про необмежені можливості людини.
Події твору відбуваються фактично трохи більше, ніж добу. Йдеться про незвичайний день — Перше травня, день Олімпіади. Але художньо час подовжено, оскільки у власних спогадах його переживає Джордж Плейтен — від Дня Читання до дня Олімпіади. Це період формування людини, здобуття нею знань, вибору життєвого шляху.
4. Герої: Джордж Плейтен, Арманд Тревіліан, Хейлі Омейні (психолог), Інженеску Ладислас (історик), лікар Ллойд, лікар Зекері Антонеллі, лікар Сем Елленфорд, Інженеску Ладислас (історик-соціолог).
Заселені планети, що згадуються в оповіданні: Діпорія, Новія, планети класу А.
5. Тема — зображення моделі майбутнього суспільства, здобуття освіти та фаху.
2. Аналіз моделі цивілізації майбутнього Айзека Азімова у творі "Фах".
Теми | Проблеми |
Система освіти | Основна мета освіти: освіта для людини чи людина для освіти? надавати суму знань чи формувати особистість? |
Вибір професії | Фах – це покликання чи набір знань та навичок? Право на власний вибір життєвого шляху |
Розвиток науки й техніки | Людина і наука, людина і техніка – їхній взаємозв’язок |
Людина і цивілізація | Що дає людині цивілізація? |
Доля людини і доля суспільства | Призначення і сутність людини; проблема духовної реалізації людини, її призначення у світі; проблема гуманізму у взаєминах людини й суспільства |
Мета А.Азімова: глибокі, ґрунтовні знання здатна дати тільки самоосвіта; щоб бути ерудованою людиною і правильно визначитися зі своїм професійним вибором, необхідно розвивати і вдосконалювати свої знання в різних напрямках й сферах життя.
6. Ідея. Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей. Довести, що глибокі знання дає тільки само-освіта; треба розвиватися в різних напрямках, щоб бути ерудованою людиною, правильно визначитися у своєму професійному виборі.
7. Конфлікт твору. Людина і суспільство: чи має людина право на власний вибір життєвого шляху; стандартизована система освіти і здатність до творчого мислення окремої людини.
8. Назва «Фах» - це не лише освіта, професія людини, а ще і її справжнє покликання, талант, її людська сутність, призначення на землі.
9. Система освіти майбутнього за повістю Айзека Азімова «Фах».
День Читання (8 р., вересень) – на мозок дітей накладають стрічки для читання |
День Освіти (18 р., листопад) – на мозок за допомогою стрічок накладають суму знань, необхідних для виконання певної кваліфікаційної роботи – від дипломованого чорнороба до дипломованого програміста |
День Олімпіади (травень) – за результатами іспитів земляни отримують роботу на планетах різного класу |
3. Опрацювати інформаційні картки.
10. Модель цивілізації майбутнього.
Мешканці 1500 світів, що купують інтелектуальний продукт у землян |
Мешканці Землі, що забезпечують її життєдіяльність та роботу системи (Тревіліан) |
«Другий ешелон» творців (Хейлі Омейні, Зекері Антонеллі, Ладислав Інженеску) |
«Перший ешелон» - схильні до творчості (Джордж Плейтен) |
Мета поділу людства на групи: «Не можна, щоб усі оті люди вважали себе невдахами. Вони прагнуть здобути фах, і тим чи іншим шляхом здобувають його. Кожен може додати до свого ім’я слова: «дипломований такий-то чи така-то». Так чи інакше, кожен посідає своє місце в суспільстві. Це необхідність».
Принцип існування системи: швидка підготовка за єдиними стандартами Дає змогу економити ресурси, колонізувати Всесвіт, зберігаючи єдність усіх 1500 світів.
Прагматичність системи: «Ми не можемо дозволити собі загубити бодай одного з них (геніїв) або ж витрачати наші зусилля на того, хто не виправдає наших сподівань».
11. Переваги та недоліки сучасної освіти та освіти майбутнього.
Сучасна освіта | Майбутня освіта |
Переваги | |
1. Людина сама вибирає фах 2. Можна здобути кілька професій 3. Є можливість вдосконалюватися 4. Можна творчо виявляти оригінальність свого мислення | 1.Швидке набуття знань 2.10 років дітей ніхто не турбує. Вони живуть з батьками 3.Висококваліфіковані спеціалісти однієї галузі 4.Держава дбає про освіту 5.Забезпечення роботою 6.Високий рівень НТП; заселення тисячі планет 7.Одна мова для всіх |
Hедоліки | |
1. Довгий час здобуття освіти 2. Знання поступово стираються з пам`яті | 1. Не має змоги самовизначитися 2. Не має пізнавального інтересу 3. Боротьба за право влаштуватися у житті 4. Програмування людини 5. Прагматичні інтереси, духовність – другорядна 6. Людина - підневільна, вона повністю підкорена державі |
4. Виконати завдання.
Комментариев нет:
Отправить комментарий