вторник, 3 мая 2022 г.

 Дистанційне навчання

04.05.2022 р.

9 клас
Зарубіжна література

Тема уроку: "Рей Дуглас Бредбері. Натовп і влада. Маніпуляція людською свідомістю в творі «451° за Фаренгейтом»". 


1. Скласти паспорт твору "451° за Фаренгейтом".



2. Розглянемо взаємодію натовпу та влади в тоталітарному суспільстві.

Натовп - це скупчення неорганізованих  людей. Натовп має  багато різновидів. Ознайомимося з деякими з них.

Випадковий натовп
 можна спостерігати на місці дорожньо-транспотрної аварії, складається з зацікавлених перехожих.
Експресивний натовп - це скупчення людей, які відверто  виражаюь свої емоції. Може виникати під час релігійних обрядів, карнавалів, концертів музичних кумирів.
Конвенційний натовп складається з людей, які поєднані спільними інтересами та дотримуються низки правил. Як приклад групи вболівальників - фанатів футбольних команд, тощо.
Дієвий натовп. Його вважають найбільш значущим у соціально-політичному відношенні. Його поділяють на такі підвиди: агресивний, панічний, здирницький.
Одним  цікавим фактором масової поведінки є однаковий вираз людських облич. Це пояснюється тим, що сильне переживання певного емоційного стану впливає на мускулатуру обличчя та спричиняє напруження тих самих м'язів у багатьох людей. Обличчя стають схожими, з'являється узагальнене обличчя маси. Через це явище виникає багато труднощів під час спроб  ідентифікувати учасників масових заворушень.

Як усе вище сказане проектується на вивчений твір? 
Влада в тоталітарному суспільстві зацікавлена в тому, щоб народ, маси були покірними, духовними рабами, які приймають усе, що ця влада їм запропонує.Прозріння буває важким і небезпечним, як це показано у творах Р. Д. Бредбері, зокрема у романі  "451 градус  за Фаренгейтом".


3. Для уважних.
* Хто з героїв твору Бредбері "451 градус  за Фаренгейтом" сказав ці слова: 
  • "Зрештою, ми живемо в таку пору, коли люди не мають жодної цінності. Людина - наче паперова серветка : в неї висякуються, зминають, викидають. Ніхто не має свого обличчя."
  • "Насамперед ми повинні побудувати фабрику дзеркал і цілий рік випускати дзеркала, дзеркала й нічого більше, що люди могли добре роздивитися себе в них".
  • "А ще думав про книжки. І вперше зрозумів, що за кожною стоїть людина. Людина плекала свої думки. Потім витрачала хтозна -скільки часу, аби їх викласти на папері. А мені це досі й на думку не спадало."
  • " Життя коротке, отож треба перш за все працювати, а після роботи -  розважатися досхочу. І навіщо навчатися чогось іншого, крім уміння натискувати на кнопки, вмикати перемикачі, загвинувати гайки і припасовувати болти".
(Відповіді: Дядько Кларіс Маклелен;  Гренджер; Монтег; капітан Бітті)


У романі висловлено мрію про людину, душа якої горнеться до прекрасного і яка поверне світу гармонію. Можливо, цією людиною з душею стане Гай Монтег.

4. Аналізуємо твір.

На думку Клариси, Монтег не схожий на інших пожежників, тому що «у людей тепер немає часу один для одного. А ви так добре ставиться до мене (дивився, слухав, коли інші б просто пішли. Це рідкість".)
Давайте подумаємо, що змінилося в характері та почуттях Монтега після зустрічі з Кларисою? 
Відповіддю може бути ось ця цитата: «Йому здалося, що він роздвоївся навпіл і одна його половина була гаряча, як вогонь, а інша – холодна, як лід ... І кожна половина намагалася знищити іншу».
- Могтег постійно думає про допущену кимось помилку  під час роботи в 3-поверховому будинку в старій частині містачому? Тому що будинок не був порожній, як бувало раніше. У ньому була стара жінка, господиня, яка не захотіла йти і згоріла разом зі своїми книгами і будинком. Героя це дуже вражає.
Телевізійні передачі - ось чим найбільше зайняті жителі, а дівчина Клариса про них ось що говорить: «Я рідко дивлюся телевізор, тому у мене залишається час для навіжених думок».
Отже, Монтег зустрічає оригінально мислячу Кларису, заздрить її вмінню знаходити незвичайне у звичайному, вражений вірністю своїх «жертв» книгам. Потім сам рятує книги від вогню. Рятує душу. Шукає відповіді на питання, які його мучать. У нього, як каже він сам, «пожежа в душі, який не загасити». Таким чином, ми можемо зробити висновок, що зустріч, навіть із однією людиною здатна змінити нас і світ навколо нас. Чи не так?

Пригадайте  прикмету, пов'язану з квіткою кульбаби, яку розповіла Монтегу Кларисса, і що показала її перевірка?
- Якщо квіткою кульбаби потерти під підборіддям і при цьому залишиться слід, значить, людина закохана. Після перевірки підборіддя Кларисси став жовтим, а у Монтега немає.
-Ще один момент - рекламні щити їх довелося подовжити із 20  до 200 футів в довжину через величезні швидкості, з якою автомобілі стали мчати по дорогах, інакше їх ніхто не зміг би прочитати.
Чому Монтег став пожежним? Чи був у нього вібір іншої професії?        
- Ні, нього не було вибору. Його дід і батько були пожежниками. Він навіть уві сні бачив себе пожежником.
 Монтегу професор Фабер дав  саморобний пристрій, який вставляли у вухо, що дозволяло постійно чути одне одного, цим допомігши йому.
- Давайте згадаємо фразу  про щасливих людей, яку виголосив брандмейстер Бітті, який прийшов провідати хворого Монтега: «Набивайте людям голови цифрами .. нешкідливими фактами .. їм буде здаватися, що вони дуже освічені, що вони рухаються вперед, хоча насправді ... хоча насправді вони стоять на місці».
Таким чином ми можемо зробити висновок, що вираз «майбутнє по Бредбері настає» - звучить дуже страшно, тому що це майбутнє не має майбутнього.
Отже, нам показують в основному розважальні передачі та численні серіали. В програмі практично немає місця навчальним, пізнавальним, дитячим передачам. На екрані багато насильства, еротики, низькопробних шоу, багато «мила». «Майбутнє за Бредбері» дійсно наступає на нас, розплющуючи і спотворюючи наші душі. Масова культура йде вшир, не зачіпаючи глибини, не обтяжуючи людей питаннями і проблемами.

Твір закінчується війною. І ця віна триває не довго за лічені секунди міста не стало, залишилася лише купка попелу.


Письменник-фантаст вгадав ряд нових технологій: 
- стіни у вигляді телевізійних екранів; 
- мобільний телефон, 
- плеєр,  придуманий професором Фабером; 
- робототехніка - механічний пес.
 
Давайте пригадаємо твори, де зображуються небезпечні наслідки, пов'язані з експериментуванням над людьми заради покращення їхнього життя. Згадайте твори інших авторів, створені в цьому жанрі.
Дж. Свіфта "Подорожі Гуллівера", Г.Уеллса «Людина-невидимка, Дж. Оруелла «1984», "Скотоферма" - всі ці твори написані в жанрі «антиутопії», їх об'єднує тема обов'язковості «загального щастя» і страху перед особистістю.

Таким чином, тоталітарна держава, держава сили, саме чогось боїться, від чогось постійно захищається. 

5. Розгадати кросворд.


Комментариев нет:

Отправить комментарий